Berbagi info dan tips wisata dalam dan luar negeri. Semoga bermanfaat untuk teman-teman semua ^_^

Festival Thaipusam, Ritual Ekstrim Umat Hindu Di Malaysia


Hari ini Jumat 17 Januari merupakan puncak acara Festival Thaipusam di Malaysia, rangkaian acara akan berlangsung hingga tanggal 20 jadi rangkaian perayaan sekitar 1 minggu. Jutaan umat Hindu berduyun duyun datang ke Batu Caves untuk merayakan Thaipusam. Bahkan sejak beberapa hari lalu jalan-jalan di area Batu Caves mulai dipadati oleh umat Hindu yang akan mengadakan perayaan Thaipusam dan ini masih akan berlangsung hingga hari senin mendatang.

Hari Thaipusam di rayakan oleh umat Hindu di seluruh dunia untuk menghormati dewa Hindu, Dewa Murugan atau juga dikenali sebagai Dewa Subramaniam.Thaipusam dirayakan pada bulan 'Thai' bulan kesepuluh dalam kalendar Tamil. Pada hari Thaipusam, bulan penuh melintasi bintang terang, Pusam dalam zodiak Cancer.

Hari Thaipusam merupakan hari menunaikan nazar dan menebus dosa atau memohon ampun atas dosa-dosa yang telah dilakukan selama ini. Tetapi tidak semua penganut Hindu akan menunaikan nazar. Nazar ialah memohon sesuatu hajat kepada Dewa Murugan dan jika permohonan dikabulkan, maka satu acara tertentu diadakan sebagai tanda syukur.



Pada hari itu mereka akan membawa susu yang berwarna putih kerana susu itu dianggap paling suci . Susu ini diisikan dalam belanga/semacam kendi tembikar atau kini dalam belanga aluminium. Belanga berisi susu ini akan dihias dengan berbagai corak , warna , daun dan benang. Belanga ini akan dijunjung di atas kepala dari luar kuil hinggalah ke dalam kuil. Tidak semua penganut Hindu membawa belanga berisi susu ini.
Banyak juga lelaki Hindu yang mencukur rambut pada hari tersebut dan menyapukan campuran serbuk cendana dan air di atas kepala. Jasa menggunting rambut ini ada disediakan di luar kuil dengan membayar jumlah tertentu. Ini merupakan salah satu bentuk melepaskan atau membayar nazar.





Bagi yang memohon ampun agar dosa mereka diampuni, kavadi akan dibawa atau dijunjung di atas bahu atau di atas kepala. Kavadi ini dibuat dari beberapa batang besi atau kayu yang di atasnya terletak patung dewa Murugan dengan berbagai ukuran dan bentuk. Hiasan utama kavadi ialah bulu burung merak dan bunga-bungaan. Pembawa kavadi ini terdiri dari lelaki , perempuan, tua, muda dan kanak-kanak. Berat dan ukuran kavadi ini bergantung kepada kemampuan seseorang. Selain itu pembawa kavadi akan diiringi oleh beberapa orang pembantu khusus dari tempat masing-masing. Ada yang diiringi dengan iringan musik, mangkuk dupa kemenyan dan lain-lain. Selama acara berlangsung, pembawa kavadi akan berhenti sebentar di tangga-tangga tertentu untuk istirahat dan diberi minum.


Berbagai cara menyiksa diri untuk menunjukkan mereka memohon ampun. Antaralain berjalan di atas sepatu berpaku. Mereka melangkah perlahan-lahan mendaki tangga-tangga kuil hingga tiba ke sisi patung Dewa Murugan di dalam gua Batu Caves. Ada juga yang menusuk panah besi pada lidah dan pipi dari kiri ke kanan dengan panah pendek dan panjang. Yang lain ada pula yang menusuk punggung mereka dengan puluhan mata pancing yang berukuran 10 cm. Mata pancing itu disangkutkan dengan buah jeruk nipis yang tentu rasanya pedih banget. Ada juga mata pancing itu bertali dan ditarik oleh para peserta yang lain. Bisa dibilang semua atraksi ini dilakukan dalam keadaan setengah sadar. Mirip-mirip debus gitu kali ya.

Lokasi perayaan Thaipusam di Malaysia
Thaipusam merupakan satu perayaan yang dilakukan secara besar-besaran dan meriah di Malaysia.
  • Kuil Sri Subramaniyar, Batu Caves, Selangor merupakan kuil tujuan utama penganut India di Malaysia. Upacara perayaan Thaipusam dimulai dengan mengarak arca Dewa Murugan dan dua isterinya Dewi Valli serta Devi Theivanai di atas pedati perak setinggi 7 meter dari Kuil Mahamariaman di Jalan Tun Hs Lee.
  • Di George Town, Pulau Pinang, Thaipusam dirayakan di Kuil Arulmigu Balathandayuthabani.
  • Di Ipoh, negeri Perak, perayaan Thaipusam dirayakan di Kuil Sri Subramaniar Gunung Cheroh. Ini diawali dengan perarakan pedati termasuk pedati mini mini ratham untuk Dewa Murugan dari Kuil Maha Mahamariaman di Buntong, Ipoh.
  • Di Kuching , Sarawak dirayakan di Kuil Nivasagar , Kota Kuching.
  • Di Johor, dirayakan di Kuil Sri Muniswarar di Tampoi serta Kuil Sri Subramaniar di Jalan Kolam Air dan Kuil Arulmigu Thandayuthabani di Jalan Kuel.
Di Malaysia, hari Thaipusam merupakan hari libur umum di beberapa negeri seperti di Selangor, Negeri Sembilan, Johor, Perak dan Pulau Pinang. Pada 20 Januari 2008, Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi telah mengumumkan Wilayah Persekutuan Putrajaya dan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur juga diliburkan dalam rangka hari Thaipusam. Sedangkan Negeri Pahang, Perlis, Kedah, Kelantan, Terengganu, Sabah, Sarawak dan Melaka belum menjadikan Thaipusam sebagau libur umum.

So, bagi JJers yang kira-kira punya nyali untuk nonton Festival ini bisa datang berkunjung tahun depan

Tidak ada komentar:

Posting Komentar